SPORTSPSYKOLOGISK PRAKTIKER / SPORTSPSYKOLOG I AALBORG OG DANMARK
Søger du også en sportspsykologisk praktiker / sportspsykolog i Aalborg og Danmark?
Flere og flere søger hjælp hos eksperter i sportspsykologi, når angst, tankemylder, manglende performance og mental sundhed er virkelighed. Denne blog giver dig indsigt i, hvad sportspsykologi er og kan, og ligeledes hvad er og kan en sportspsykolog.
SPORTSPSYKOLOGISK PRAKTIKER
Jeg, Lars G. Lauridsen, er sportspsykologisk praktiker og uddannet sportspsykolog i England. Jeg hjælper unge som voksne - gymnasieelever som eliteudøvere med at forbedre deres mental sundhed, performance og chance for at opnå det, de gerne vil.
Søger du hjælp og en sportspsykologisk praktiker, så kan jeg vurdere i en gratis indledende online-samtale, om jeg kan hjælpe dig.
HVAD ER OG KAN SPORTSPSYKOLOGI?
- Sportspsykologi er undersøgelsen af vores følelser, tanker og adfærd; og de er en del af os, når vi er fysisk aktive
- Sportspsykologiske redskaber kan bearbejde eller lære os at give slip på de uhjælpsomme følelser og tanker, så vi igen kan handle, performe og opleve mental sundhed (Haslam, Boen & Fransen, 2020; Van Raalte & Brewer, 2014; Weinberg & Gould, 2023).
I landene omkring os kan det lade sig gøre at læse og forske i ’Sport and Exercise Psychology’, det vil sige, der er universiteter, hvor psykologiske og sportspsykologiske teorier og metoder alene kobles med sport og fysisk aktivitet. Selvom udtrykkene ’Sport and Exercise Psychology’ og sportspsykologi ikke er synonymer, så bruges de synonymt i denne blog.
Sportspsykologi er den videnskabelige undersøgelse af de psykologiske processer, vores følelser, tanker og adfærd, der er en del af os, når vi er fysisk aktive eller konkurrerer i sport. Ligeledes er det hyppigt de sportspsykologiske områder nedenfor, der undersøges, fordi de påvirker os, og vi påvirker dem (Eksempel 1). Fælles for de sportspsykologiske områder er, at de involverer vores følelser, tanker og adfærd (Van Raalte & Brewer, 2014; Weinberg & Gould, 2023).
SPORTSPSYKOLOGISKE OMRÅDER
- Personlighed, social identitet, motivation, præstationer under pres (performance under pressure), fiasko (choking under pressure), stress, psykiske lidelser, kognition, team dynamik, lederskab, forestillingsevne (imagery), self-talk, selvværd, selvtillid, koncentration, mental sundhed, talentudvikling, dropouts, udbrændthed og psykiske følgevirkninger af skader mfl. (Van Raalte & Brewer, 2014; Weinberg & Gould, 2023).
EKSEMPEL 1
- Mikkel oplever, at manglende motivation påvirker spilleglæden, og han mener, at mentale redskaber og mere spillerindflydelse, kan genskabe motivationen og glæden for ham og de andre spillere.
Det vil sige, oplever vi problemer med pres, velvære eller psykiske følgevirkninger af en skade, så oplever vi også følelser, tanker og adfærd; og de kan være så stærke og uhjælpsomme, at de resulterer i fysisk og psykisk sammenbrud. Kognitiv terapi, mindfulness, mentale redskaber eller undervisning i sportspsykologi kan heldigvis lære os at bearbejde eller give slip på vores følelser, tanker og adfærd, så vi igen kan handle, performe og opleve mental sundhed.
HVAD ER OG KAN EN SPORTSPSYKOLOGISK PRAKTIKER / SPORTSPSYKOLOG?
- Sportspsykologen / praktikeren undersøger vores følelser, tanker og adfærd, når vi er aktive og hjælper os, når vi ikke selv kan klare pres, stress og uhjælpsomme tanker.
En sportspsykolog er den praktiker, der har ekspertise i sportspsykologi (se ovenfor), og som undersøger de psykologiske processer, der er en del af atleten eller holdet. Praktikeren hjælper atleten eller holdet med at bruge psykologiske redskaber, der kan maksimere mental sundhed og præstationer under pres. Ligeledes arbejder praktikeren for at forstå, hvordan fysisk aktivitet eller elitesport påvirker deres psykologiske udvikling og velvære igennem livet (Keegan, 2020; Van Raalte & Brewer, 2014; Weinberg & Gould, 2023).
Sportspsykologer / praktikere, der har gennemført uddannelse i ’Sport and Exercise Psychology’, kognitiv terapi og ligeledes supervision, har igennem deres uddannelsesforløb udelukkende undersøgt de psykologiske processer hos sportsudøvere og fysisk aktive (Keegan, 2020; Van Raalte & Brewer, 2014; Weinberg & Gould, 2023). Kort sagt, de er eksperter i sport og fysisk aktivitet og kan forstå udøverens udfordringer og problemer, og derfor giver det mening, at sportsudøvere og fysisk aktive søger hjælp hos sportspsykologer.
I eksempel 1, kan en sportspsykologisk praktiker i samarbejde med træneren gøre træningen mere inddragende og autonom; det vil fremme Mikkels og hele holdets motivation og basale behov som selvregulering, mestringsevne og oplevelse af at være en del af noget (Ryan, 2017). Træneren kan i endnu højere grad lytte, anerkende, give meningsfulde forklaringer og støtte spillernes initiativer; det vil øge motivationen hos alle (Ryan & Deci, 2020).
Gymnasieelever, undervisere, læger, sygeplejersker og ledere under stort pres kan ligeledes søge hjælpe hos sportspsykologer / praktikere, fordi de har speciale i pres og stress (Eksempel 2).
EKSEMPEL 2
- Lisa oplever, at de mange lektier og afleveringer presser hende, og hun er bange for ikke at kunne gennemføre gymnasiet. Planlægnings-skills og kognitive terapi er sportspsykologiske redskaber, der kan reducere hendes pres og angst. En sportspsykolog kan lære Lisa at planlægge sin hverdag og tænke de rationelle tanker; dem som hjælper Lisa med at nå hendes mål.
En sportspsykologisk praktiker hjælper individuelt og kollektivt. I eksempel 1 hjælper praktikeren både Mikkel og holdet med at højne motivationen ved at implementere en motivationsteori (’Self-Determination Theory’) i samarbejde med træneren. I eksempel 2 hjælper praktikeren Lise individuelt med hendes arbejdspres og tanker. En tredje hjælp kan også være et oplæg eller en uddannelse i klubben om; hvordan reducerer, kontrollerer eller undgår vi psykiske lidelser i sport, eller hvordan kan vi på samme tid arbejde med mental sundhed og performance.
SPORTSPSYKOLOGISK PRAKTIKERE / SPORTSPSYKOLOGER I AALBORG OG DANMARK
Udbredelsen af sportspsykologiske praktikere / sportspsykologer i Aalborg og i hele Danmark er langt mindre end udbredelsen af psykologer, og det kan skyldes, at det ikke kan lade sig gøre at læse en bachelor og kandidat i sportspsykologi på universiteterne i Danmark, og at der ikke endnu er den samme fokus på mental sundhed i som uden for sportens verden. Heldigvis er der dygtige eksperter i sportspsykologi, der kan hjælpe dig:
- I Learn to Improve har Martin og Lotte Langagergaard ekspertise i præstations-psykologi, kommunikation og ledelse både i og uden for elitesport og på nationalt og internationalt niveau. Kontakt: www.learntoimprove.dk; hello@learntoimprove.dk; 2240 7174
- Niels Nygaard Rossing er forsker på Aalborg universitet og har ekspertise i coaching, talentudvikling og præstationsoptimering på nationalt og internationalt niveau. Kontakt: nnr@hst.aau.dk; 2277 6140
- Cecilie Østergaard har ekspertise i at hjælpe sportsudøvere med psykiske lidelser og pres og specielt indenfor ridesport. Kontakt: www.cecilie-oestergaard.dk; 2896 7588
- I SPORTGUIDE har Lars G. Lauridsen ekspertise i mental sundhed, præstationer under pres og behandling af psykiske lidelser (angst, depression, skyld mfl.) i og uden for sportens verden på nationalt og internationalt niveau. Kontakt: www.sport-guide.dk; lgl@sport-guide.dk; 2616 3020.
SØGER DU HJÆLP?
Søger du hjælp og en sportspsykologisk praktiker, så kan jeg vurdere i en gratis indledende online-samtale, om jeg kan hjælpe dig.
REFERENCER
Vil du vide mere om sportspsykologi, sportspsykologer og praktikere, så dyk endelig ned i litteraturen.
Haslam, S. A., Boen, F., & Fransen, K. (2020). The new psychology of sport and exercise: The social identity approach.
Keegan, R. (2020). Being a sport psychologist. Bloomsbury Publishing.
Ryan, R. M. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Press.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, 101860. 10.1016/j.cedpsych. 2020.101860.
Van Raalte, J. L., & Brewer, B. W. (2014). Exploring sport and exercise psychology (pp. xv-547). American Psychological Association.
Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics.